warunki oraz edukację o zachowaniu bezpieczeństwa w pracy. Szkolenie BHP pracowników administracyjno-biurowych jest specjalnie skierowane do konkretnej grupy osób, w skład której wchodzą także pracownicy placówek oświatowych, placówek służby zdrowia, czy też jednostek naukowych i badawczych. Jak więc można zauważyć, grono odbiorców takiego typu szkolenia BHP, jest dość szerokie. Celem szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapoznanie pracowników z panującymi zasadami i przepisami w tego typu wykonywanych zawodach. Samo szkolenie trwa około ośmiu godzin i jest prowadzone w formie seminariów, które jest połączone z samokształceniem. Uczestnicy mają także dostęp do odpowiednich materiałów, zapewnianych przez firmę organizującą takie szkolenie. Po zakończonym kursie organizatorzy wydają specjalne zaświadczenie.
Szkolenia BHP na uczelniach
Ten, kto kiedykolwiek studiował na jakieś uczelni wyższej z pewnością wie, że jednym z warunków zaliczenia pierwszego semestru jest ukończenie obowiązkowego szkolenia BHP. Wzięcie udziału w takim szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy obecnie najczęściej odbywa się za pomocą specjalnych platform internetowych. Ukończenie takiego szkolenia, w głównej mierze, polega na zapoznaniu się z przedstawianą treścią, a potem na uzupełnieniu pytań kontrolnych, dotyczących tego, co było omawiane w danym dziale. Po zakończeniu pytań kontrolnych z ostatniego działu otrzymuje się informację zwrotną o uzyskanym wyniku takiego kursu. Bardzo często platformy uniwersyteckie współpracują z firmami zajmującymi się szkoleniami BHP. Branie udziału w kursie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy za pośrednictwem strony internetowej jest wygodnym rozwiązaniem organizacyjnym ze strony władz danej uczelni. Pozwala bowiem na ukończenie takiego szkolenia wszystkim studentom, bez konieczności uczęszczania na dodatkowe spotkania.
Przepisy BHP zawarte w kodeksie pracy
Każda osoba związana w jakiś sposób ze środowiskiem pracy, czy to pracownik, czy pracodawca, słyszała o kodeksie pracy. Nic w tym dziwnego, ponieważ to właśnie w kodeksie pracy są zawarte zbiory norm oraz przepisów, które regulują prawa i obowiązki związane z pracą. Prawa te oraz obowiązki odnoszą się do wszystkich pracowników, niezależnie od podstawy prawnej ich zatrudnienia. Sam kodeks pracy składa się z rozdziałów, dokładnie z piętnastu, które określają konkretne zagadnienia dotyczące pracy. Przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy znajdują się w dziale dziesiątym tego kodeksu. Bezpieczeństwo i higiena pracy, w skrócie BHP, występuje dokładnie pod taką samą nazwą w tytule dziesiątego działu kodeksu pracy. Mianem BHP określa się zbiór zasad, które dotyczą bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy, mające na celu ochronę pracowników. W zakres bezpieczeństwa i higieny pracy mogą wchodzić także inne dziedziny, takie jak ergonomia, medycyna pracy czy też psychologia pracy, jak również zagadnienie ryzyka zawodowego.
Outsourcing BHP
Outsourcing z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest częstym rozwiązaniem dla wielu firm i przedsiębiorstw, które decydują się na taką usługę w celu powierzenia spraw związanych z BHP odpowiednio wykwalifikowanym osobom. Warto jednak wiedzieć, co dokładnie kryje się pod nazwą outsourcing. Samo pojęcie jest zapożyczone z języka angielskiego i składa się z połączenia trzech słów: outside-resource-using. Polega to na niczym innym, jak na wydzieleniu z przedsiębiorstwa niektórych realizowanych przez nie funkcji i przekazaniu ich innemu podmiotowi do wykonania. Outsourcing BHP ma więc na celu pełne przejęcie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy przez odpowiednią firmę. Jest to kompleksowa usługa oferowana pracodawcom zapewniająca obsługę wszelkich spraw dotyczących BHP. Firmy oferujące outsourcing BHP dbają o to, żeby wszystko, co konieczne, było zgodne z przepisami. Dbanie o bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i pracodawców oraz osób zarządzających jest celem nadrzędnym usług BHP.
Zmieniające się przepisy BHP
We współczesnym świecie nikogo nie dziwi prężny rozwój gospodarki i ekonomii, a co za tym idzie pojawia coraz więcej nowych branż i miejsc pracy, a istniejące już branże muszą dostosować się do zmieniającego się rynku. W związku ze zmieniającymi się warunkami pracy oczywistym następstwem jest konieczność modyfikowania i zmiany niektórych przepisów dotyczących BHP. Zasady zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy są regulowane prawnie przez odpowiednie instytucje państwowe. Zmiany prawne w zakresie BHP są następstwem zmieniających się warunków istniejących już na rynku branży oraz pojawiania się nowych gałęzi w gospodarce. Większość tych zmian jest jednak jedynie modyfikacją istniejących już przepisów w celu ich dopasowania do nowego środowiska pracy. Warto być na bieżąco z wszelkimi zmianami w obrębie przepisów BHP, zwłaszcza jeśli jest się pracodawcą. Firmy zajmujące się zawodowo szkoleniami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy orientują się w najnowszych przepisach i dostosowują do nich swoje usługi.